RekruteringsCommunicatie
            
Social Recruiting

 euromut

 

Bedrijf: Euromut
Gezocht profiel: Klantenadviseur Nederlands
Locatie: Brussel

Jobsite: euromut_nl.heeft-nieuwe-jobs.be


Situatie:
Euromut heeft door het grote verloop continu Nederlandstalige Klantenadviseurs nodig. Het bedrijf maakt voor zijn wervingen gebruik van 2 algemene jobsites en ontvangt hoofdzakelijk reacties van Franstalige kandidaten en de Nederlandstalige kandidaten zijn vaak ongeschikt. Euromut weet niet waar ze de juiste kandidaten kunnen bereiken en hoe ze dit moet aanpakken. Ze werkten reeds samen met diverse partijen zonder concreet meetbare resultaten en ook interimkantoren brengen niet het verwachte resultaat op.

De uitdaging:
Qiwie staat voor een grote uitdaging: Enerzijds het bereiken en aantrekken van Nederlandstalige kandidaten van een hoger opgeleid niveau en anderzijds met een beperkt budget een campagne creëren die kandidaten aanzet tot solliciteren. Als laatste wil Euromut in combinatie met deze campagne zijn Employer Brand verstevigen door jonge potentials te tonen dat het bij hen aangenaam werken is.

Werkwijze:

  1. Qiwie analyseert alle reeds lopende campagnes in detail om na te gaan hoe Euromut zich momenteel positioneert op de arbeidsmarkt.
  2. We analyseren de verschillende vacatures: Zijn deze correct opgebouwd? Gebruikt men de juiste termen en beschrijvingen?
  3. De vacatures en het bestaande Employer Brand van Euromut vergelijken we met andere spelers in dezelfde sector. We onderzoeken hoe andere spelers uit andere sectoren erin slagen om deze profielen wel aan te trekken. We stellen ons vragen als: Welke media schakelen we in om de juiste doelgroep te bereiken? Welke tools zijn er voorhanden om de Return on Investment te verhogen? Kortom, Qiwie doet een complete en diepgaande analyse van de huidige rekruteringsstrategie.


Oplossing:
Qiwie analyseert, optimaliseert, herschrijft en maakt de vacature opnieuw op. Tijdens ons marktonderzoek blijkt dat we voor het gezochte profiel andere, niet algemene, maar meer gespecialiseerde jobsites moeten inzetten. Gezien het jonge doelpubliek is Facebook, net als LinkedIn een handig hulpmiddel voor het bereiken van jonge Nederlandstalige kandidaten. Qiwie werkt een campagne uit waarin specifiek Nederlandstalige kandidaten tussen 22-27 jaar, woonachtig in de omgeving van Brussel en met een eerste ervaring als Bedrijfsadviseur worden benaderd.

Resultaat:

  1. Meer dan 107 sollicitaties in 4 weken waarvan meer dan 70% relevante sollicitaties en maar liefst 47% Nederlandstalige kandidaten (Voordien bleef het aantal beperkt tot 23%). Dit betekent een verdriedubbeling van de Return On Investment.
  2. Het aantal spontane sollicitaties is enorm gestegen waardoor Euromut nog maanden later de vruchten plukt van deze campagne.
  3. Door de social media campagne wordt de vacature ook nu nog regelmatig bekeken en onderling doorgestuurd.
  4. Door het hoge aantal sollicitaties legde Euromut een reservedatabase aan waar ze zowel op korte als lange termijn gebruik van kunnen maken.