RekruteringsCommunicatie
            
Profile Targeting

still

 

Bedrijf: STILL NV
Gezochte profiel: Service Technieker
Locatie: provincie Vlaams Brabant & provincie Antwerpen

Jobsite: still.heeft-nieuwe-jobs.be


Situatie:
STILL NV is een grote Europese speler gespecialiseerd in de verkoop en het onderhoud van vorkheftrucks, stapelaars en orderpickers. Door hun enorme groei zijn ze continu op zoek naar ervaren Service Techniekers voor diverse regio's. STILL NV adverteert voornamelijk in kranten en op enkele grote en algemene jobsites, echter de instroom is zeer beperkt. In het verleden schakelde STILL NV ook diverse interimkantoren in, maar omwille van de grote kost per aangenomen kandidaat, willen ze hier graag van afstappen.

De uitdaging:
Service Technieker is een knelpuntberoep: Er worden meer Service Techniekers gezocht dan er beschikbaar zijn op de markt. Ze worden veelal gebeld door interimkantoren en moeten niet zelf actief op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. De concullega's van STILL hebben in bepaalde regio's een grotere naamsbekendheid waardoor kandidaten, als ze zelf initiatief nemen, eerder bij hen solliciteren. Het is dus zeer belangrijk dat STILL als eerste de doelgroep van potentiële Service Techniekers bereikt. STILL wil zijn naamsbekendheid in bepaalde regio's ook verhogen, ze willen werken aan hun employer branding.

Werkwijze:
Qiwie brengt de jobs van de concullega's in dezelfde regio in kaart: Hoe zien hun vacatures eruit? Welke media gebruiken ze? Hoe positioneren ze zich op de arbeidsmarkt?
Ons intern team voor objectief marktonderzoek belt naar diverse service techniekers om te begrijpen hoe ze zoeken, wat ze belangrijk vinden en vooral waar ze te bereiken zijn: Welke nieuwssites of websites bezoeken ze en welke media zijn populair onder de groep van service techniekers?

Oplossing:
Qiwie analyseert, optimaliseert, herschrijft en maakt de vacature opnieuw op. Tijdens ons marktonderzoek blijkt dat Service Techniekers niet actief op zoek gaan naar een nieuwe job en dus weinig gebruik maken van jobsites. Om hen toch online te bereiken, maken we gebruik van Google door middel van bepaalde keywords die vaak door deze doelgroep worden ingegeven. Deze keywords worden gegenereerd door een software die ons een verzameling van termen per doelgroep bezorgt. Naast Google plaatsen we de vacature ook op Careerjet en Indeed, de Google's van de jobsites. We sponseren de vacature van STILL waardoor ze hoger in de zoekresultaten scoort dan deze van de concullega's.

Resultaat:

  1. Diverse goede Service Techniekers solliciteerden rechtstreeks, zonder tussenpersoon. Dit wil zeggen dat, de job van STILL op de verschillende media die ze dagdagelijks gebruiken steeds onder hun aandacht komt.
  2. STILL kreeg 2 sollicitaties waarbij de kandidaten op Google de term 'Service Technieker' hadden ingegeven en op de jobpagina van STILL terecht kwamen. De overige kandidaten deden hetzelfde en zijn via Google naar Careerjet of Indeed doorgestuurd.
  3. Het aantal spontane sollicitaties is verdriedubbeld.