RekruteringsCommunicatie
            
Print Media versus online rekrutering is de QR-code de missing link?
Geschreven door Kim Van Rompay - vrijdag 01 juni 2012 08:08   

printmediavsonlineHet valt ons op dat er 2 duidelijke groepen bestaan als het gaat om de keuze van media bij het zoeken naar nieuwe medewerkers. Veel profit organisaties kiezen ervoor om online te werven in tegenstelling tot veel non-profit organisaties, overheidsinstanties en openbare instellingen. Bij deze laatste leeft heel sterk de gedachte dat printmedia het middel is om vacatures in te vullen.

Zij zijn ervan overtuigd dat kandidaten nog vaak kranten en magazines gebruiken bij hun zoektocht naar een nieuwe uitdaging. De discussie over de inzet van online of offline media is dus nog steeds actueel. Meten is weten en daarom namen we de proef op de som en lanceerden we dezelfde jobadvertentie zowel online als in print. Het gaat hier om een financieel profiel.

 

Offline versus Online rekruteren

Voor de vacature is een advertentie geplaatst op acht websites voor ongeveer €2500. Ze is ook in een nationale krant geplaatst voor hetzelfde budget. In drie weken tijd hebben in totaal negentig kandidaten voor de functie gesolliciteerd. Tien procent van de kandidaten solliciteerde via de advertentie in de krant. Negentig procent van de sollicitaties was afkomstig van online media. Voornamelijk van websites die zich richten op financiële vacatures of inhoudelijke financiële artikelen. Op basis hiervan is besloten om meer budget voor online advertenties vrij te maken.

 

Bij de campagne uit het voorbeeld zijn de metingen verricht-door een uniek webadres in de online en offline advertenties op te nemen. De techniek voor het doormeten van een advertentie in de krant is sterk verbeterd. Recruiters kunnen hierbij nog veel leren van marketeers die adverteren voor producten. Deze marketeers gebruiken vaak in advertenties QR-codes om de doelgroep direct naar een website door te verwijzen. De QR-code is hierbij de link tussen de offline en online campagne. In bijna alle advertenties in magazines en bladen is een QR-code opgenomen die verwijst naar de website van het product. Dit is een groot verschil met personeelsadvertenties waar tot nu toe bijna geen QR-codes worden gebruikt. De afgelopen jaren is er vaak gesproken over het verschil in het effect om voor wervingsdoeleinden in online en offline kanalen te adverteren. Dit lijkt een onderwerp dat achterhaald is. Niets is minder waar. Door het gebruik van QR-codes zijn de resultaten van beide soorten campagnes namelijk goed door te meten en vloeien online en offline werving naadloos in elkaar over.


Doormeten van Campagnes

Het merendeel van de recruiters in het bedrijfsleven kiest voor het adverteren via online kanalen omdat het effect van de campagne door te meten is. Kandidaten die via online kanalen solliciteren zijn te traceren. Het is nauwkeurig te bepalen hoeveel kandidaten hebben gesolliciteerd of de jobsite hebben bezocht. Bij bedrijven die een afweging maken tussen een advertentie in print of online was het vaak een gevoel dat aan de basis stond voor de keuze van het kanaal. Die keuze is veel gemakkelijker als we beide kanalen kunnen meten en zwart op wit kunnen afleiden wat het meest efficiënt is. Dankzij de QR-code in een printadvertentie te gebruiken en een uniek webadres, kunnen we nu dus ook de reacties via printmedia meten.


Een QR-code: Wat is het?

Een QR Code (QR staat voor ‘Quick Response’) is een tweedimensionale streepjescode, u heeft ze ongetwijfeld al gezien: Ze zijn vierkant en lijken op een doolhof in advertenties, op billboards en in posters. U kunt ze inscannen met een smartphone. Nadat u de camera van uw telefoon op de code hebt gericht, zet de software deze code om in een URL, waarna de webbrowser van de telefoon de bijhorende webpagina toont. Op die manier hoeft u op uw smartphone dus zelf geen webadres meer in te tikken en krijgt u de vacature die u interesseert in een oogwenk te zien.


Voordelen van een QR-code in een wervingscampagne

Sinds het ontstaan van de QR-Code komt het werven via printmedia weer helemaal op de voorgrond te staan. Een potentiële kandidaat merkt een interessante vacature op ( in de krant, op een poster, op een voorbij rijdende auto,... ) en kan nu ook onmiddellijk reageren. Daar waar hij vroeger een vaak ingewikkelde link manueel moest intikken, kan hij nu met een druk op de knop over alle nodige informatie beschikken en meteen reageren. Hetzij op de trein, in de wachtzaal van de dokter, aan de stoplichten op een grote baan, waar hij ook is. Op deze manier kan u stellen dat het offline werven de trechter is naar het online gedeelte. U bereikt veel meer latente kandidaten die op het moment dat ze uw vacature opmerken misschien niet actief zoekende zijn, maar geprikkeld raken door uw vacature en tot actie worden aangezet. 

Qiwie geeft u enkele voordelen mee van het gebruik van een QR-code in uw printmediacampagnes.
• De gemiddelde smartphonegebruiker is nooit meer dan een paar meter van zijn apparaat, dat altijd paraat staat, verwijderd. Op welk moment dan ook, kan een potentiële kandidaat in een handomdraai reageren op uw vacature.
• Elke smartphone, en dus de overgrote meerderheid van uw doelgroep, heeft een QR-reader: Een QR-reader is op de meeste apparaten vooraf geïnstalleerd. Voor de apparaten waar dat niet zo is, zijn er gratis applicaties te downloaden.
• Een QR-code bespaart ruimte en advertentiekosten: U plaatst een aantrekkelijke, prikkelende vacature en voor de praktische details verwijst u door naar de website. Een QR-code vervangt meer dan 1000 woorden.
• Het gebruik van een QR-code geeft uw employer brand een boost: Uw bedrijf laat een innoverende indruk na op uw doelpubliek.
• QR-codes maken een printadvertentie meetbaar.
• Een QR-code kan via al uw vormen van printcommunicatie verspreid worden: visitekaartjes, hoofding van briefpapier, enveloppen, enz.
• Een QR-code is onmisbaar bij een wervingsactie onder schoolverlaters, studenten zijn als doelgroep bijzonder afhankelijk van hun mobiele telefoon.
• Het aanmaken van een QR-code is gratis.

 

Potentiële toepassingen van QR Codes in een rekruteringscampagne

Er zijn tientallen manieren waarop deze codes kunnen worden gebruikt voor de werving van kandidaten. Wij sommen er hier alvast enkele op: 

• Advertenties in kranten of tijdschriften: Om follow-up informatie te bieden die niet past in de advertentie.
• Muurposters of stickers: Deze kunnen geplaatst worden op billboards en wagens kunnen ermee bekleed worden.
• Carrièrebeurzen en college evenementen: Ze bieden een geïnteresseerde kandidaat info zonder te hoeven wachten of zonder vragen te stellen.
• In sms-berichten: Ze kunnen worden bevestigd aan sms-berichten als een afbeelding of ze kunnen worden gebruikt om tekstberichten te verzenden.
• Direct mail: Ze verwijzen kandidaten van een papieren brief in een oogwenk naar het internet.
• In een presentatie: Ze kunnen kandidaten doorverwijzen naar meer gedetailleerde informatie over de presentatie via de QR-code in de slides.
• Uitnodigingen: Ze kunnen worden ingezet om mensen uit te nodigen voor talent communities of om deel te nemen aan wedstrijden of evenementen.

Deel dit artikel met je vrienden op:

Abonneer op onze Q-Nieuwsbrief

Voornaam:
Vul uw naam in.
Naam:
Vul uw naam in.
Functietitel:
Invalid Input
Bedrijf:
Invalid Input
E-mail:
Vul een geldig e-mailadres in.
Telefoon:
Invalid Input

Linkedin

Qiwie is een objectief adviesbureau gespecialiseerd in rekruteringscommunicatie. Ons jonge, dynamische team bestaat uit HR consultants, recruitment consultants, social media consultants en copywriters. Samen hebben we meer dan 25 jaar ervaring in rekruteringscommunicatie.

 

Facebook

Twitter