RekruteringsCommunicatie
            
Rekruteren via Twitter
Geschreven door Kim Van Rompay - vrijdag 01 juni 2012 08:08   

wpid-photo-31-jan-2012-1844Twitter als online rekruteringstool?!

Twitter, u komt het tegenwoordig overal tegen: websites, Tv-programma's, kranten, tijdschriften, ze doen allemaal wel iets met Twitter. Waarom zou u het niet eens proberen?

Het zal blijken dat het een handige tool is die u kan inzetten tijdens uw zoektocht naar nieuw talent. We geven u hier graag een stappenplan mee.

 

Stap 1:
Maak een Twitter account aan voor uw bedrijf en als individu. U zal merken dat mensen anders reageren als u tweet als bedrijf of uit uw eigen naam.


Stap 2:
Selecteer personen en bedrijven die u zal volgen. Kies Twitteraars die u echt interesseren en die voor uw bedrijf een meerwaarde kunnen betekenen. Vaak gaan mensen die u volgt ook uw account volgen, zo creëert u volgers door zelf het initiatief te nemen.


Stap 3:
Stuur een DM ( Direct Message ). Is er een Twitteraar die u in het bijzonder interesseert? Stuur hem dan een persoonlijk bericht. Twitter is een manier om op een relaxte, ongedwongen manier met elkaar in contact te komen. Wie weet dat er uit dergelijke ontmoetingen een onverwachte sollicitant voortkomen?


Stap 4:
Tweet dat uw bedrijf een openstaande vacature heeft. Dit doe je kort en krachtig met max. 100 tekens: “Wij zoeken een technisch bediende voor onze vestiging in Oudenaarde! Kom jij onze ploeg versterken?” Sluit af met een bekende hashtag: #jobs, #vacature. Voor alle details verwijst u naar uw website. Vraag andere Twitteraars en alle medewerkers binnen uw bedrijf om het bericht te retweeten. Zij zullen dit graag doen, want het is in hun eigen belang dat er een goede en toffe nieuwe kracht wordt binnengehaald. Ook vrienden en familie kun je om een RT (Retweet) vragen.


Stap 5:
Tweet regelmatig een update over hoe het is om te werken voor uw bedrijf, zelfs in periodes dat u niet actief op zoek bent naar werknemers. Stuur een bericht over de komende bedrijfsuitstap of een behaald resultaat. Dit soort tweets kan kandidaten triggeren en zelfs als ook zij niet actief zoeken naar een nieuwe uitdaging, kunt u op deze manier wel hun aandacht trekken.

 

Stap 6:
Hou de tweets bewust licht, leuk en interessant. Een beetje humor is een goede zaak. Twitter is geen medium om zware onderwerpen de wereld in te sturen.

Qiwie wenst u veel succes bij uw eerste stappen op Twitter. U komt er ons zeker en vast tegen en wij zouden het een hele eer vinden, moest uw organisatie ons volgen. Tot tweets!

Deel dit artikel met je vrienden op:

Abonneer op onze Q-Nieuwsbrief

Voornaam:
Vul uw naam in.
Naam:
Vul uw naam in.
Functietitel:
Invalid Input
Bedrijf:
Invalid Input
E-mail:
Vul een geldig e-mailadres in.
Telefoon:
Invalid Input

Linkedin

Qiwie is een objectief adviesbureau gespecialiseerd in rekruteringscommunicatie. Ons jonge, dynamische team bestaat uit HR consultants, recruitment consultants, social media consultants en copywriters. Samen hebben we meer dan 25 jaar ervaring in rekruteringscommunicatie.

 

Facebook

Twitter