RekruteringsCommunicatie
            
Rekruteren via Facebook
Geschreven door Kim Van Rompay - vrijdag 01 juni 2012 08:08   

Rekrutern via facebook

Praten over rekruteren via Facebook lokt nogal uiteenlopende reacties uit.

Sommige vinden het een inbreuk op de privacy terwijl anderen er hun hand niet voor omdraaien, ze stellen alles in het werk voor het aantrekken van die ene perfecte kandidaat. 

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om het rekruteren aan te pakken. Het aanmaken van een Facebook pagina voor uw bedrijf, is een tegenwoordig een logische stap. Hiermee dringt u niet ongevraagd binnen in het leven van potentiële kandidaten. Andere Facebook gebruikers zijn vrij om uw pagina al dan niet leuk te vinden. U creëert via uw pagina een platform waarop u informatie over uw bedrijf plaatst die uw employer brand versterken. Dit zijn weetjes, informatie over behaalde cijfers, bedrijfsuitstappen, maar dus ook: vacatures. Facebook is een gratis tool die niet veel tijd in beslag hoeft te nemen. Als u enkel een pagina aanmaakt gaat u uit van het principe: baat het niet, dan schaadt het niet. Natuurlijk creëert een succesvolle pagina een forum voor actie en reactie en kunnen er ook wel eens negatieve reacties op uw posts komen. Dan is het van belang hoe u hierop reageert: Ga niet mee in de negatieve spiraal, maar vecht terug met de positieve zaken die er binnen uw bedrijf leven. Zo sterft een negatieve reactie al gauw een snelle dood.

 

Rekruteren via Facebook doet u niet alleen door het bekend maken van uw vacature op uw bedrijfspagina u kan ook een stap verder gaan en uw personeel vragen, de vacature ook op hun profiel te delen. Als u een goede interne employer branding voert, als uw personeel met andere woorden tevreden is en graag voor uw bedrijf werkt, dan zullen uw mensen hier graag op ingaan. Ze beseffen ook dat het hen ten goede komt als er snel een gemotiveerde en geschikte kandidaat het team komt versterken. Sommige werknemers zullen zelfs trots zijn, een van hun vrienden bij hun werkgever te mogen introduceren en samenwerken met mensen met wie je een goede band hebt, is altijd een goede zaak. Aan uw personeel deze vraag stellen is meteen ook een goede tevredenheidstest. Als mensen aarzelen of weigeren, kan u zich afvragen waarom en uw personeel hiermee confronteren. Op die manier kan u meer te weten komen over een sluimerende ontevredenheid binnen uw bedrijf.

 

Als organisatie kan u ook meer tactisch te werk gaan en adverteren op Facebook. Dit doet u op basis van geslacht, regio, opleidingsniveau, enz. Facebook screent de profielen van zijn leden en laat uw advertentie enkel verschijnen op de profielen van mensen die beantwoorden aan uw voorafbepaalde criteria. Dit is een erg doelgerichte manier van rekruteren waardoor u geen enkele kandidaat met het door u gewenste profiel misloopt. Uw vacature verschijnt rechts op het profiel van uw potentiële kandidaten en indien zij zich aangesproken voelen, zijn zij vrij hierop te klikken waarna ze doorgelinkt worden naar een door u gekozen landingsplatform. Dit kan zijn: uw eigen gepersonaliseerde jobsite of een pagina op uw bedrijfswebsite die meer informatie geeft over uw bedrijf en de open vacature.

 

Tegenstanders vinden dit een inbreuk op de privacy omdat we hier gebruik maken van de persoonlijke gegevens van de kandidaten en hen in hun vrije tijd benaderen. Deze argumenten kunnen we meteen verwerpen doordat personen die zich op Facebook aanmelden, zich terdege bewust zijn van de privacy instellingen en akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Het feit dat mensen in hun privé tijd benadert worden, heeft als voordeel dat ze ontspannen zijn en er bewust voor kiezen om uw advertentie te bekijken en al of niet te reageren. Zo genereert u ook enkel reacties van echt geïnteresseerde kandidaten. In onze huidige tijd zijn we er trouwens allemaal aan gewend om overspoeld te worden met reclameboodschappen en andere informatie, niemand neemt hier meer aanstoot aan, maar we vinden het eerder normaal en zien er de voordelen van in. De sollicitatiedrempel wordt via deze weg enorm verlaagd, u hoeft als werkzoekende niet meer uit huis om de krant te halen of actief zoektermen in te tikken, de aanbiedingen komen naar u toe waardoor een nieuwe uitdaging misschien wel slechts een muisklik van u verwijderd is. We hebben hier nog niet gesproken over het aantal latente kandidaten die u via deze weg bereikt. Stel u eens in de plaats van een latente kandidaat: U bent als werknemer tevreden in uw bedrijf en niet van plan om te veranderen. Terwijl u in uw vrije tijd uw profiel op Facebook update en snuistert op de profielen van uw vrienden, ziet u plots een aantrekkelijke advertentie verschijnen voor een functie die u momenteel uitoefent. U bent benieuwd hoe het er in andere bedrijven aan toegaat en voor u het weet, heeft u erop gekikt, komt u op de vacature pagina van het bedrijf terecht en krijgt u een zicht op de taken en de voordelen. Op dat moment bent u niet ver meer van een effectieve sollicitatie. U hoeft enkel uw gegevens achter te laten en iemand zal contact met u opnemen. Alles samen neemt dit proces, maar een 5-tal minuten van uw vrije tijd en misschien levert het wel een complete wending in uw leven op.

Deel dit artikel met je vrienden op:

Abonneer op onze Q-Nieuwsbrief

Voornaam:
Vul uw naam in.
Naam:
Vul uw naam in.
Functietitel:
Invalid Input
Bedrijf:
Invalid Input
E-mail:
Vul een geldig e-mailadres in.
Telefoon:
Invalid Input

Linkedin

Qiwie is een objectief adviesbureau gespecialiseerd in rekruteringscommunicatie. Ons jonge, dynamische team bestaat uit HR consultants, recruitment consultants, social media consultants en copywriters. Samen hebben we meer dan 25 jaar ervaring in rekruteringscommunicatie.

 

Facebook

Twitter