RekruteringsCommunicatie
            
Hoe uw Employer Branding versterken?
Geschreven door Kim Van Rompay - dinsdag 01 mei 2012 08:08   

Hoeuwemployerbrandingversterken

Het belang van een goede Employer Branding en hoe het te versterken.
Net als zovele termen in het bedrijfsleven heeft u ook deze wel al horen vallen. Maar wat is Employer Branding eigenlijk?


Samengevat is het de verzameling van alle inspanningen die u als bedrijf doet om uw Employer Brand (lees: imago) zodanig te sturen dat uw bedrijf overkomt als was het de beste plek om te werken. Een succesvol werkgeversmerk (employer brand) bouwt u als bedrijf, bewust en onbewust, uit naar uw eigen werknemers, aandeelhouders, zakenrelaties en potentiële nieuwe werknemers toe. Vergis u niet: Of u nu actief werkt aan uw werkgeversmerk of niet, u heeft er een. En weet u zelf wat uw imago echt is?


Waarom is een goede employer branding belangrijk?
• Een goede employer branding kan uw rekruteringskosten aanzienlijk doen dalen. Uit onderzoek blijkt dat een positief imago meer spontane en zelfs betere sollicitanten oplevert.
• Een goed werkgeversimago zorgt voor extra mond-tot-mond reclame. Een werknemer praat graag over zijn werkgever als hij er tevreden is en ook klanten verspreiden het woord als ze ergens goed bediend zijn.
• Elke onderneming staat onder druk van de naweeën van de crisis en met alle nieuwe vormen van werken die opduiken, staat iedere onderneming voor een bijkomende uitdaging: Hoe zet ik zo optimaal mogelijk mijn menselijk kapitaal in? Hier is kiezen voor een goed employer branding de sleutel voor de toekomst.
• Door een positief employer brand blijven eigen werknemers langer bij uw organisatie en zijn ze meer betrokken zijn bij het werk. Het is het perfecte middel om uw personeelsverloop te beperken.
• De oorlog voor getalenteerde kandidaten woedt nog steeds voort op de rekruteringsmarkt. Dankzij een geslaagde employer branding zorgt u ervoor dat de goede kandidaten voor uw organisatie kiezen en niet voor uw concurrenten.

Een Employer branding? Hoe begin ik eraan?
Met onderstaande handige tips, bent u al een heel eind op weg, maar begin niet zonder de eerste regel in gedachten te houden. Het is de basis van een geslaagde employer branding:
Wees eerlijk en authentiek. Stem af op hoe uw medewerkers en kandidaten uw bedrijf ervaren: Vertel in uw communicatie hoe uw bedrijf werkelijk is, niet hoe u zou willen dat het was. Het is van belang om realistisch en authentiek te zijn, meer dan om u te onderscheiden van andere werkgevers. De kernwaarden van uw organisatie moeten in alle onderdelen van uw bedrijf tot uiting komen. Hou er rekening mee dat mensen toegang hebben tot veel informele informatiebronnen en dus alles over uw bedrijf kunnen te weten komen. Zaken verbloemen heeft geen enkele zin.


Hiermee bent u goed vertrokken:


• Bepaal wat u als bedrijf onderscheidt van andere bedrijven. Dit kan zijn op het gebied van ligging, promotiekansen, extra legale voordelen, opleidingsmogelijkheden enz. Wees niet bescheiden en durf uw sterke kanten in de verf te zetten. Vraag advies aan uw werknemers en of klanten, zij zijn de eerste die het u kunnen vertellen.
• Een open sfeer op de werkvloer waar plaats is voor feedback en inbreng van uw personeel is primordiaal, u hebt dit als werkgever zelf in handen. Ga ook constructief met hun feedback aan het werk, zo toont u aan uw personeel dat u hun opmerkingen ter harte neemt. Het gevoel dat u naar hen luistert, wordt hoog in het vaandel gedragen.
• Laat uw medewerkers aan het woord op de sollicitatiepagina van uw website. Zij zijn de beste en meest geloofwaardige ambassadeurs die u hebt en ze dragen met plezier uw werkgeversmerk uit.
• Hou controle over de perceptie van uw bedrijf en hoe u als bedrijf echt bent. Uw imago wordt voor een deel gemaakt door de publieke opinie, dat kan niemand vermijden. Waak er echter over dat de twee niet te ver van elkaar uit staan.
• Zorg dat je mee bent met de nieuwe media (LinkedIn, Facebook, Twitter...). Vertel er de dingen die u met het bedrijf organiseert als bedrijfsfeesten en behaalde resultaten. Hou het hier luchtig, dit zijn geen media voor zware onderwerpen. Besef wel dat u geen volledige grip hebt op wat er over uw bedrijf via deze kanalen verspreid wordt. Laat u niet verleiden om te reageren op negatieve kritiek, vecht sterker terug met de mooie positieve verhalen die zich afspelen binnen uw bedrijf.

Qiwie wenst u veel succes met uw employer branding, weet dat we u ten allen tijde met raad en daad bijstaan en dat we bij het optimaliseren van uw campagnes steeds uw employer brand in acht nemen.

Deel dit artikel met je vrienden op:

Abonneer op onze Q-Nieuwsbrief

Voornaam:
Vul uw naam in.
Naam:
Vul uw naam in.
Functietitel:
Invalid Input
Bedrijf:
Invalid Input
E-mail:
Vul een geldig e-mailadres in.
Telefoon:
Invalid Input

Linkedin

Qiwie is een objectief adviesbureau gespecialiseerd in rekruteringscommunicatie. Ons jonge, dynamische team bestaat uit HR consultants, recruitment consultants, social media consultants en copywriters. Samen hebben we meer dan 25 jaar ervaring in rekruteringscommunicatie.

 

Facebook

Twitter